Utrikes 19 september, 2020

Rörelsen Qanon frodas i jakten på sanningen

De har pekats ut som ett terror­hot med foten i dörr­springan till USA:s senat. Men kanske låtsas Qanon bara att det de gör spelar någon roll.

Sex minuter över elva på förmiddagen den fjärde december 2016. Någonstans längs med route 29, norrut, mellan North Carolina och Washington DC, riggar Edgar Welch telefonen på instrumentbrädan och börjar spela in.
Det är ett videomeddelande till hans fru och barn.

”Jag älskar er. Jag hoppas att jag har visat det. Jag hoppas få säga det till er igen – och om inte – glöm det aldrig.”

Fyra timmar senare grips Edgar Welch av polis efter att ha försökt frita en grupp barn som han tror hålls fängslade i en pizzeria. Händelsen blir den första tråden i det nystan av konspirationsteorier som ungefär ett år senare ska bli känd som Qanon.

Ungefär såhär brukar historien om Qanons uppkomst också börja. Det är historien om en konspirationsteori som på bara några år vuxit till ett internationellt uppmärksammat fenomen. Idéerna har spridits av ledande högerextremister och fått stöd av både personer i Donald Trumps närmaste krets och i viss mån av presidenten själv. Rörelsen är också kopplad till flera våldsbrott, och enligt FBI kan den utgöra en grogrund för terrorism. I november kan en företrädare för Qanon komma att ta plats i senaten.

I den interna mytologin är den anonyme ”Q” en högt uppsatt tjänsteman inom det som kallas ”the deep state” – ett tjänstemannavälde som anses opåverkat av vem som för stunden sitter på presidentposten. Men Q står egentligen inte på förtryckarnas sida utan läcker regelbundet kryptisk information till sina anhängare. Dokumenten innehåller spektakulära uppgifter om pedofili, barnoffer och satanistiska ritualer inom den politiska eliten. Den enda som kan stoppa demokraterna och ”den djupa staten” är, enligt Qanon, Donald Trump: den första president som vågat motsätta sig den globala världskonspirationen.

Jo Rae Perkins läser från ett kort med texten WWG1WGA – Where We Go One We Go All, en fras som har blivit Qanons motto. Foto: Tor Gasslander/TT.

Jo Rae Perkins läser från ett kort med texten WWG1WGA – Where We Go One We Go All, en fras som har blivit Qanons motto. Foto: Tor Gasslander/TT.

När Jo Rae Perkins blev republikanernas officiella kandidat till senaten från Oregon, blev hon den första rörelseanhängaren att kandidera till en så hög position.

Även om Qanons teorier har uppmuntrats och spridits av högt uppsatta republikaner tidigare är Perkins något annat. Hon är en sann troende.

Reaktionerna har varit upprörda. Nu, heter det, befinner sig en konspirationsteori bara ett steg från ett av den amerikanska statens mäktigaste organ.

Den anrika tv-kanalen CNN:s första intervju med Jo Rae Perkins är öppet hånfull. Perkins säger att hon inte tror att ansiktsmasker hindrar smittspridning.

– Hur vet du det, är du forskare? frågar reportern.

– Jag behöver inte vara forskare, jag har läst tonvis.

– Jaså. Är du läkare?

– Jag behöver inte vara läkare heller. Jag är läskunnig.

Jo Rae Perkins kan, precis som hon säger, läsa. Hon läser bara inte Washington Post.

Meningsutbytet återberättas med illa dolt förakt. och inslaget fortsätter i samma stil. Jo Rae Perkins blir ännu ett kapitel i de amerikanska liberala mediernas krönika om det nya samhälle som framträder efter att Donald Trump tagit makten.

Jo Rae Perkins råkar förstås ha fel i sak, både vad gäller ansiktsmasker och, troligen, satanistiska pedofilnätverk. Men vad CNN anklagar henne för är inte att ha fel utan att vara galen: att befinna sig på fel sida av sanningen så som den beskrivits av samma etablissemang.

Att stora delar av befolkningen har förletts att lämna sanningen bakom sig har varit ett bärande element i den diagnos som liberala medier och det Demokratiska partiet har gjort sedan Donald Trump tog makten. Det borde inte ha kunnat hända, ändå hände det.

The Washington Post har upprättat ett särskilt räkneverk över Donald Trumps felaktigheter. I skrivande stund har de belagt honom med att ha haft fel eller ljugit över 20 000 gånger sedan han tillträdde som president.

Det är kanske med viss fasa politiker och publicister sent omsider insåg att det inte hjälpte att påpeka det. De presenterade begreppen ”post-sanning” och ”fake news” för en bred publik, men de nya begreppen vändes naturligtvis omedelbart mot sina skapare.

Den brinnande tilltron til kritiskt tänkande och jakten på sanningen som är drivkraften hos tidningar som Washington Post är nämligen lika stark hos Qanon.

Jo Rae Perkins kan, precis som hon säger, läsa. Hon läser bara inte Washington Post.

Travis View, en skribent som specialiserat sig på USA:s konspirationsteorier, menar att detta är en av de bärande styrkorna hos Qanon. Till skillnad från den traditionella konspirationsteorin lämnar inte upphovspersonen, Q, en färdig berättelse. Han ger ledtrådar och koder, och rörelsens hängivna tolkar, söker mer information och delar med sig av vad de hittat till andra som fortsätter bygga vidare.

På så vis konstruerar de tillsammans sin egen världsbild. Ur-materialets vaghet ger också möjlighet för individuella anhängare att haka på sina personliga käpphästar. Delar av rörelsen kopplar den hemliga världskonspirationen till antisemitiska föreställningar om att judarna i hemlighet styr världen. Andra tror att rymdödlor ligger bakom allt. En grupp diskuterar möjligheten att John F. Kennedy fejkade sin egen död och i själva verket är den de i dag känner som Q.

Den brittiska dokumentärfilmaren Adam Curtis har i filmen Hypernormalisation beskrivit tillståndet i världen som präglat av en fundamental förträning av sanningen.

Adam Curtis sammanfattar själv i filmens inledning: ”Vi lever i en värld där de mäktiga bedrar oss. Vi vet att de ljuger, de vet att vi vet att de ljuger, de bryr sig inte.”

Enligt Curtis är det inte bara en fråga om maktskillnad. Det rådande systemet är också beroende av självbedrägeri. Eftersom verkligheten är att våra samhällen utan undantag är för fasansfulla och bisarra för att stå ut med låtsas vi allihop tro på de lögner de som sitter på makten berättar.

Eftersom verkligheten är att våra samhällen utan undantag är för fasansfulla och bisarra för att stå ut med låtsas vi allihop tro på de lögner de som sitter på makten berättar.

Det är som ett slags Kejsarens nya kläder på global skala.

Edgar Welch spelade in ett meddelande till sin fru och dotter innan han stormade en pizzeria med ett skjutvapen.

Edgar Welch spelade in ett meddelande till sin fru och dotter innan han stormade en pizzeria med ett skjutvapen. Foto: Tor Gasslander/TT.

Historien om Qanons uppkomst fortsätter när Edward Welch kommit fram till Washington DC och stegar in på Ping Pong Pizza med sitt gevär för att rädda de barn han tror hålls inlåsta i restaurangen.

När man läser utredningen i fallet Edgar Welch är det uppenbart att han tror, eller att han vill tro, att det faktiskt finns en pedofilring styrd av världens toppolitiker som håller till i en källare till en pizzeria.

Innan Welch grips av polisen avfyrar han sitt vapen flera gånger inne i restaurangen, men han tycks ha ansträngt sig för att inte skada någon. Det verkar faktiskt som om han verkligen är där för att rädda de stackars barn som, så vitt vi vet, aldrig har funnits på riktigt.

Man kan förstås börja historien om Qanon på andra ställen och vid andra tillfällen än en decemberdag på route 29.

Till exempel 1964, när president Lyndon B. Johnson på allvar inleder kriget i Vietnam. Konflikten ska kosta miljontals människoliv, och dess omfattning och grymhet ska konsekvent komma att mörkas av både Johnson och hans efterträdare Richard Nixon.

Eller 1998, när Bill Clinton påstår att han inte har haft sexuella relationer med ”den där kvinnan”.

Eller 2001, när president George W. Bush inleder ett krig i Afghanistan för att hämnas på en man som sitter i ett grannland och kollar på porr. Kriget pågår fortfarande, trots att den förmente fienden sedan länge är död.

Eller när samma president 2003 låter fabricerade bevis för massförstörelsevapen bli förevändning för en invasion av Irak. När bred politiker i bred enighet röstar för kriget. När det inte går att hitta ett enda massförstörelsevapen, trots att USA själva sålt mjältbrand till ledaren Saddam Hussein.

Eller 2008, när samma politiker räddade bankerna i stället för befolkningen.

Eller närsomhelst, de senaste tio åren när de säger att det är världens bästa land men en av sex lever i risk för hungersnöd.

Qanons symbol, åtminstone en av dem, föreställer en orm formad till ett Q mot en gul bakgrund. Det är en bearbetning av en gammal symbol, en skallerorm som presenteras jämte texten ”don’t tread on me” och symboliserar motstånd mot statliga ingripanden i människors liv. Ett slags misstänksam gör-det-själv-ideologi för den amerikanska landsbygden.

Konspirationsteori har i vardagligt tal kommit att betyda en felaktig uppfattning om att det finns en konspiration. Men Qanon hämtar också styrka från det faktum att det faktiskt finns, och har funnits, ett flertal konspirationer vars mål var att vilseleda vanliga amerikaner.

Den brittiske teoretikern Mark Fisher har hävdat att unga människor, när de konfronteras som de måste med kapitalismen, drabbas av ”reflexiv impotens.”

Mindre knepigt beskriver han det såhär: ”De vet att situationen är dålig, men de vet också att de inte kan göra någonting åt det.”

För att beskriva det som Fisher kallar ”kapitalistisk realism” använder han det numera klassiska citatet att det är ”lättare att förestäla sig jordens undergång än slutet på kapitalismen”, men också att människor accepterar ondskan och cynismen så länge de kan få ta avstånd från den utan att för den sakens skull behöva sluta få sina behov uppfyllda.

”I ett avseende är det helt enkelt så att de ömkliga tjänster de utför åt oss är att tvätta våra libidon, att lydigt visa upp våra begär för oss som om de inte hade något med oss själva att göra.”

Konspirationsforskaren Travis View har liknat Qanon vid ett datorspel där många av anhängarna snarare ser sig som spelare än troende. Dechiffrerandet av de hemliga koderna skulle alltså vara en lek där de inblandade låtsas att de är med i en armé av ”internet­krigare” som tillsammans kämpar för att ta tillbaka världen från en ond styrande elit.

Apofeni, det psykologiska tillstånd i vilket man ser samband där inga finns, är i sådana fall inte alls ett utslag av galenskap utan av en mer eller mindre medveten självbevarelsedrift. Då visar fall som Edgar Welchs inte egentligen hur faktaresistent eller förvirrad en stor del av USA:s befolkning är, utan bara hur gärna de skulle vilja tro att åtminstone en president inte är en brottsling.

Inrikes/Nyheter 19 september, 2025

Fokusskribent anmäld för ofredande: ”Spottade på oss”

Negar Josephi anmäldes för ofredande efter måndagens manifestation utanför det judiska kulturcentret Bajit och Hillelskolan. Foto: Bulletin / Judiska ungdomsförbundet / X.

Efter manifestationen utanför judiska kulturcentret Bajit i måndags har skribenten Negar Josephi polisanmälts för ofredande, efter att ha spottat mot demonstranter. ”Jag är jättestolt”, säger hon till Flamman om händelsen.

Vid måndagens manifestation utanför det judiska kulturcentret Bajit, där en tidigare IDF-officer bjudits in för att berätta om Israels invasion av Gaza, blev det stökigare än tänkt.

– Det blev en del konfrontation mellan de som gick in och vi som stod där. Det var ganska många som sade fula ord till oss. ”Fuck you”, ni är smuts, sådana saker. En man nästan slog mig, polisen kom mellan oss och de tog bort honom, berättar Tesfaye Woubshet Ayele, 35 (bilden).

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 19 september, 2025

Körde in i demonstration – utreds som försök till misshandel

En dryg vecka innan händelsen gjorde mannen antipalestinska inlägg i sina sociala medier. I bakgrunden en tidigare propalestinsk demonstration i Helsingborg. Foto: Flamman / X / Johan Nilsson / TT.

I lördags körde en bilförare i femtioårsåldern in i en Palestinademonstration i Helsingborg, utan att någon av deltagarna kom till skada. Tidigare hade mannen gjort inlägg om att palestinier ”avhumaniserat sig själva” – och fantiserat om klusterbomber över Gaza. Nu utreds han för försök till misshandel.

Lördagseftermiddagen den 13 september tågade ett par hundra Helsingborgare nerför Södergatan, med Palestinaflaggor och protestplakat i händerna. En helt vanlig lördagsdemonstration mot folkmordet i Gaza – ända tills en röd Skoda anländer.

– Han kom rätt fort mot tåget i motsatt riktning, i kanske 40 kilometer i timmen, sedan saktade han ned lite men stoppade inte. Jag sprang rakt genom tåget och knackade hårt på hans ruta, ställde mig framför bilen och tecknade att han skulle stanna, beskriver Göran Mårtensson, som var demonstrationsvakt vid tillfället.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
TV 19 september, 2025

Grillen #7: ”Odjur” – därför vill regeringen tysta Palestinarörelsen

I veckans Grillen: Moderaterna kallar judiska demonstranter för odjur – bra analys eller bristande vandel?

Grillen gästas av Sverige favoritteolog, Joel Halldorf, som pratar om varför kyrkan är motkraften som vi behöver. Intervjun presenteras i samarbete med Visk, Vänstern i Svenska kyrkan.

Avsnittet går även att se på Youtube.

Om avsnittet

Medverkande:
Leonidas Aretakis
Paulina Sokolow
Jacob Lundberg

Gäst:
Joel Halldorf

Vinjett:
Kornél Kovács

Kamera:
Maksim Nourala

Klippning:
Petter Evertsen

Diskutera på forumet (0 svar)
Veckobrev 19 september, 2025

Socialismen är också en tro

Cykelbud tar en rökpaus framför en mural med Jesusbarnet, i Masaya, Nicaragua. Foto: Esteban Felix/AP.

Tror du på Gud?

Själv har jag genom hela livet varit avundsjuk på människor med tro. Jag blev påmind om det när min femåriga son för två veckor sedan frågade: ”Vad händer när alla människor har dött och jorden har exploderat?” Han lyckades med det högertyckarna fantiserar om – att göra mig mållös.

Men vad ska vänstern med tro till – står inte den i vägen för kampen här och nu?

Så lät det i varje fall i Hjalmar Brantings första maj-tal 1917, ”Vågen stiger”. Där förklarade han att även om det finns undantag, så var det länge sedan ”religionens män […] vädjade till folket att se till all orättfärdighet, som bedrevs upp på samhällshöjderna. Nu har prästerskapet fått andra uppgifter.” De ”reda sina bon i skuggan av makten” och ”predika för folket underkastelse”, samt att ”allt är utmärkt väl beställt i denna den bästa av världar.”

Men det finns gott om exempel på motsatsen. Som Joel Halldorf förklarar i veckans avsnitt av Grillen (se här på Youtube), hämtade den tidiga arbetarrörelsen mycket av sitt befrielsespråk från kyrkan, och i den första svenska utgåvan av Kommunistiska manifestet lade översättaren Per Götrek till ett eget motto: ”Folkets röst är Guds röst”.

När jag sitter på de hårda träbänkarna tänker jag aldrig på hur jag ska ta mig framåt, utan på hur jag kan bli bättre inför människorna i min omgivning.

Och man kan lika gärna vända på det. Om någon miljard år kommer solen, en gul dvärg ungefär halvvägs genom sitt liv, att vara så varm att världshaven blir till ånga. På lång sikt är klimatet kört ändå. Så varför ska vi engagera oss?

Svaret på den frågan är i någon bemärkelse religiös. Om vi enbart ser till fakta så är allt förgäves. Vilken hybris att som individ försöka ta upp kampen mot termodynamikens orubbliga lagar.

Ändå gör vi det. Agerar utifrån en tro, även om åtminstone jag saknar språket för det.

I sitt tal citerar Hjalmar Branting den engelska socialistiska science fiction-författaren H.G. Wells, som menade att prästerna tappat bort sitt engagemang i världen, och borde hitta tillbaka till ”en verklig religiositet, det vill säga en verklig samhällssolidaritet i världen.”

För mig är kyrkan ett sådant rum. Ingen kommer fram och försöker sälja något, alla är välkomna. Precis som vänstern i sina bättre stunder. När jag sitter på de hårda träbänkarna tänker jag aldrig på hur jag ska ta mig framåt, utan på hur jag kan bli bättre inför människorna i min omgivning. Många av de finaste andliga platserna är också kombinationer av folkhem och kristendom – som Skogskyrkogården eller Markuskyrkan i södra Stockholm.

I helgen är det kyrkoval, och tanken att föra in partipolitiken i dessa fina rum tar emot. Men den är där, så givetvis kommer jag att rösta på något av de alternativ som bäst matchar min tro – en ”verklig samhällssolidaritet i världen”.

Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 19 september, 2025

Lång väg kvar på Sveriges nya elnät

Regeringens mål om att dubbla elproduktionen kräver en kraftig utbyggnad av elnäten. Foto: Erland Segerstedt.

I rekordfart har högspänningsledningen Aurora Line byggts från Luleälven till finska gränsen. Men elnätet behöver fortfarande byggas ut kraftigt. Prognoser pekar på att det totalt kan handla om kostnader på nära en biljon kronor – men de exakta siffrorna varierar kraftigt. ”Klart det ställer till det”, säger Maria Jalvemo på Svenska kraftnät.

Kilometer efter kilometer sträcker sig den 30 meter höga elledningen genom skogslandskapet. Men på en punkt längs sträckan pågår arbete. En skylift och några bilar står nere på marken, medan en person sakta förflyttar sig högt uppe i luften längs linan.

– Det är en cykel som sitter fast i ledningen. Vi har jobbat i sju dagar med att sätta upp plastbitar som ska skrämma bort fåglarna. Vi började i Messaure och nu har vi kommit till stolpe 316, berättar Pavel, som står på marken vid skåpbilen med material.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes/Nyheter 18 september, 2025

Toppmoderat anmäld för hets mot folkgrupp: ”Kallar judar för odjur”

Mattias Karlsson är gruppledare för Moderaterna i riksdagen. Foto: Henrik Montgomery / TT.

Anmälaren menar att Moderaternas gruppledare Mattias Karlssons beskrivning av en judisk vänstergrupp som ”odjur” är rasistisk – och beskriver anmälan som en symbolisk markering.

I samband med den tysta manifestation som arrangerades av en judisk vänstergrupp mot ett föredrag av en tidigare IDF-officer på det judiska kulturcentret Bajit gick flera politiker ut med hård kritik mot protesten.

Bland dem som fördömde manifestationen fanns utrikesminister Maria Malmer Stenergard och Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson, som båda lyfte fram det faktum att den judiska Hillelskolan delar lokal med Bajit, och att det kan ha funnits elever på plats trots att protesten ägde rum efter skoltid.

Även Moderaternas gruppledare i riksdagen, Mattias Karlsson, kritiserade manifestationen i hårda ordalag:

I bilden på X-inlägget ser man tydligt att det är en judisk förening som håller i manifestationen

”Det är terror i vardagen. Det är antisemitism i sin renaste form. De som gör detta är inte aktivister, de är odjur”, skrev han i ett inlägg som fortfarande ligger uppe på X.

Nu har en polisanmälan lämnats in mot Mattias Karlsson – för hets mot folkgrupp. Bakom den står nätverket Nödrop Gaza, som i ett inlägg på Instagram beskriver hur Karlsson ”kallar judar för odjur”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 18 september, 2025

Välfärdsstat ut, gigjobb in

Gigekonomin suger in arbetare när välfärdsstaten slutar skydda dem, menar forskaren Petter Törnberg. Foto: Janerik Henriksson/TT.

Gigekonomins framväxt och nedmonteringen av välfärdsstaten är två sidor av samma mynt, enligt en ny svensk-nederländsk studie. ”De bygger på en sårbar, arbetslös underklass som inte får skydd från någon välfärdsstat”, säger forskaren Juliana Chueri.

”Stoppa gigbolagen i välfärden!” vädjade nyligen trafikpolitikern Kadir Kasirga (S) i tidningen Transportarbetaren. 

Andelen privata leverantörer inom vård och omsorg har ökat överlag de senaste åren, främst under borgerliga regionstyren. Men i våras tog gigekonomin ett helt nytt kliv in på välfärdens arena, när app-taxibolaget Bolt – vars arbetsvillkor kritiserats som ”slavliknande” av chaufförer – vann en upphandling i region Uppsala, för att köra kollektivavtalslösa vårdresor. Kort därefter gjorde närliggande Sigtuna kommun samma sak, och har nu anförtrott Bolt med att köra skolskjuts och färdtjänst – under vad man beskriver som ”kollektivavtalsliknande villkor”.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Inrikes 18 september, 2025

Svensk kostym, kurdiskt blod

Dansandet har också blivit en väg in i ett politiskt engagemang. Foto: Lisa Mattisson.

En folksång i radion under pandemin fick yrkeschauffören Björn Lindberg att börja dansa kurdisk dans. Nu har han en entusiastisk storpublik från hela världen som följer honom på Tiktok och Instagram.

Ding, ding, ding, ding, tjut, tjuut! På mobilskärmen syns en man i ett enkelt möblerat vardagsrum som rör sig med sirliga rörelser till kurdisk folkmusik. Det hörs på drillarna att det är en glädjedans och zurnan, blåsinstrumentet i låten tutar gällt som en säckpipa på speed. Höfterna rör sig, axlarna vickar och han bröstar upp sig och kastar då och då skälmska blickar mot kameran medan armarna svänger sensuellt. I handen håller han en sjal med den röd-grön-gula kurdiska flaggans färger som han snurrar i takt till rytmernas gung.

Det är bara en sak som sticker ut: den dansande mannen har ljust, rödlätt hår och liknar mest kaviar-Kalles storebror.

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Kommentar 17 september, 2025

Paulina Sokolow: Är församlingen till för oss judar – eller för Israel?

Utrikesminister Maria Malmer Stenergard (M) och Aron Verständig, ordförande judiska centralrådet vid en minnesstund för 7 oktober-attacken i Israel. Foto: Fredrik Sandberg / TT.

Judar mot judar. Så kan man beskriva det som hände i måndags, när aktionsgruppen Judisk antisionistisk allians genomförde en manifestation framför det judiska kulturcentret Bajit. Detta i protest mot att man bjudit in en tidigare IDF-officer till ett föredrag i samma hus där barn några timmar tidigare suttit vid sina bänkar. Kan man tänka sig en tydligare bild av den avgrundsdjupa sprickan som uppstått inom en av Sveriges minsta minoriteter? 

Hur kunde det bli så här? Det är inget vackert firande av jubileumsåret, då det uppmärksammas att det är 250 år sedan juden Aaron Isaac fick kungens tillåtelse att grunda en judisk församling. Det var så landet blev en – om än inte välkomnande famn – så definitivt en fruktsam jordmån för de första invandrarna att starta affärsrörelser, varav vissa skulle blomstra till dessa dagar och forma svenskt kulturliv. Vill man få en känsla av en sådan mötesplats så går det att besöka Judiska museet i Gamla stan, en undanskymd men interiört vacker byggnad som vittnar om en bit svensk, mångkulturell kosmopolitisk historia. 

Lås upp

Vill du läsa vidare? Registrera dig för vårt nyhetsbrev och lås upp Flamman.se i 24 timmar.

Redan prenumerant? Logga in här

Vill du läsa vidare? Fortsätt genom att bli prenumerant. Om du redan är det, logga in här. 👇

Prenumerera och läs direkt!

Samtliga prenumerationer ger direkt tillgång till alla artiklar på webben samt alla exklusiva poddavsnitt. Varje torsdag får du dessutom veckans nummer i din mejlkorg eller brevlåda.

Digital månadsvis (4 nr)
79 kr
Papper månadsvis (4 nr)
119 kr
Stötta fri vänstermedia! (4 nr)

Vänsterperspektiv behövs. Ge Flamman extra skjuts med en stödprenumeration!

129 kr
Diskutera på forumet (0 svar)
Rörelsen 17 september, 2025

Hur kan Sverige kasta iranska feminister rakt in i döden?

Mordet på Mahsa Jina Amini uppmärksammas i Oslo, september 2023. Foto: Javad Parsa/NTB/TT.

Detta är en insändare. Skribenten ansvarar själv för alla åsikter som uttrycks.

Vill du svara på texten? Skicka en replik på högst 3 000 tecken till [email protected].

I dag tänder jag ett ljus för den unga iransk-kurdiskan Jina Mahsa Amini. Det är nämligen tre år sedan hon miste livet efter att ha misshandlats av Irans så kallade moralpoliser i Teheran.

Med all rätt väckte mordet ramaskri i hela landet. Hur kan en ung kvinna dödas bara för att hon inte dolt sitt hår tillräckligt väl under slöjan?

Tusentals kvinnor har under årtionden mördats av ayatollornas förtrycksapparat bara för att de velat leva fria liv eller deltagit i protester. Men mordet på Jina tände en unik gnista av motstånd.

Miljontals kvinnor och män gick ut på gatorna i Iran och ropade ”Kvinna, liv, frihet”. Unga kvinnor ryckte av mullornas turbaner. Bilder av Jina bars på demonstrationer från Teheran till Stockholm.

Att hon blev en sådan symbol beror till stor del på de två modiga journalisterna Nilufar Hamedi och Elaheh Mohammedi. 

Utvisningarna av Fereshteh och Narges illustrerar att Sverige inte menar allvar med sina fördömanden av kvinnoförtryck runt om i världen.

De avslöjade vad som hänt och vakade över henne på sjukhuset innan hon dog. En av de sista bilderna, där Jina ligger inför döden under en rutig filt med slangar i munnen och näsan, är outhärdlig.

Och ayatollorna, som i vanliga fall kontrollerar alla medier, blev ursinniga. Strax efter att bilderna på Jina på sjukhussängen spridits över hela världen frihetsberövades de två journalisterna. Hamedi och Mohammedi anklagades för att ha ”spridit propaganda och konspirera mot rikets säkerhet”. Först efter sjutton månader i fängelse och omfattande protester från omvärlden frigavs de.

När jag i dag sörjer Jinas orättfärdiga död är jag ledsen över något annat också. Sverige, en gång känt som en humanitär stormakt, utvisar kvinnorättsaktivister till Iran. Kvinnor som jagas av ayatollorna bara för att de kämpar för sina medsystrars rätt till att välja framtid, kärlekspartner och bestämma över sina kroppar. Det är oacceptabelt.

Låt mig nämna två av dem.

Fereshteh Javani (bilden) kom till Sverige för sex år sedan efter att ha kämpat för kvinnors rättigheter i Iran. Här organiserar hon ”Kvinna, liv, frihet”-manifestationer runt om i landet, samtidigt som hon arbetar och försörjer sig. Hennes kamp mot ayatollorna i Iran är ingen hemlighet eftersom hon också framträtt i bland annat Flamman. Men trots att hon riskerar avrättning i Iran har Migrationsverket beslutat att utvisa henne dit.

En annan kvinna som fortsatt sitt engagemang för både kvinnors och kurders rättigheter i Sverige är Narges Hashemi, som flyttade hit för ett decennium sedan med sin bror Edris. Även hon har organiserat ”Kvinna, liv, frihet”-manifestationer och finns med säkerhet på Teheran-regimens lista över dem som ska straffas.

Läs mer

Ändå insisterar Migrationsverket, på direktiv av Tidö-regeringen, på att hon måste lämna Sverige omedelbart. Och som en kriminell måste hon två gånger i veckan anmäla sig till Migrationsverket i Märsta.

Utvisningarna av Fereshteh och Narges illustrerar att Sverige inte menar allvar med sina fördömanden av kvinnoförtryck runt om i världen. Hur kan vi kasta kvinnorättsaktivister som sökt skydd hos oss tillbaka till sina förtryckare? Har skamlösheten inga gränser?

Nu är jag rädd att jag snart behöver tända fler ljus. För de kvinnorättsaktivister som Sverige utvisar till Iran.

Diskutera på forumet (0 svar)